In een exclusief gesprek met het weekblad Trends spreekt Alain Beyens, ex-topman van AB InBev, uitvoerig over zijn zelfgekozen vertrek eind 2009. Alain Beyens belicht ook zijn strategie bij de nieuwe werkgever, als CEO van StarBev, de voormalige Midden-Europese poot van de Leuvense wereldbrouwer.

De voorbije jaren namen tientallen Belgen afscheid bij de brouwer. Soms met grote verbittering. Is er voor u nog leven na AB InBev? Alain Beyens: “Ik ben absoluut niet verbitterd. Ik nam zelf de beslissing om weg te gaan. Na 22 jaar had ik behoefte aan twee dingen. Eén. Ik zocht een nieuwe uitdaging. Twee. I wanted to be the captain on the ship. Ik wou zelf CEO zijn.”

Ons zusterblad Trends-Tendances citeerde onlangs Carlos Brito tijdens een toespraak in De Warande. “Beyens is vertrokken omdat hij CEO wou worden. Die baan heb ik en ik ben niet van plan om ermee te stoppen”.
Alain Beyens: “Die eerste zin heeft hij gezegd. Die tweede zin heeft hij gezegd. Maar de derde zin ontbreekt. “Ik heb Alain Beyens nog aangeboden om met mij in concurrentie te gaan om te zien of hij mijn job niet kon krijgen”. Maar ik ben in heel goede verstandhouding bij AB InBev weggegaan. Wat ik vandaag ben, heb ik te danken aan mijn ervaring die ik opgedaan heb de laatste 22 jaar.”

Zet u in Midden-Europa de strategie van AB InBev voort? Dus liever afbouw van volume in het goedkopere segment, ten voordele van de verkoop van de betere en dus duurdere merken? Alain Beyens: “Ik kijk naar mijn eigen strategie. StarBev wil volume maximaliseren in alle marktsegmenten.”

U gaat dus ook het goedkope marktsegment ontwikkelen? Alain Beyens: “Wij ontwikkelen geen goedkoop marktsegment. Wij beantwoorden aan de vraag van de consument. Wij willen met onze merken en verpakkingen in alle segmenten zijn.”

Dat is toch een duidelijke wijziging van de AB InBev strategie? Eigenlijk draait U de klok terug, en mikt weer op volumegroei? Alain Beyens: “De strategie van AB InBev moet je aan AB InBev vragen. Ik kijk nooit achteruit. Ik kijk vooruit. En ik wil dus in alle marktsegmenten aanwezig zijn.”

U werkte jarenlang in de Oost-Europese groeiregio’s. Gelooft U nog in West-Europa?
Alain Beyens: “Ik zie twee dingen. Ik zie een Midden- en Oost-Europese dynamiek en werkwil. En daarnaast een West-Europese dynamiek. De werkwil en de dynamiek zijn veel groter in Midden- en Oost-Europa. Wij zijn een verwende maatschappij, tussen aanhalingstekens, geworden. Het sociale vangnet is belangrijk. Maar er moet ook voldoende evenwicht zijn. Er moet een gezonde dynamiek zijn die de economische groei stimuleert.”

Kan België en zijn erg belaagde concurrentiepositie daar iets uit leren? Alain Beyens: “Een duidelijke zwakte in België is de rol van de vakbonden. Die rol vind ik veel minder in andere West-Europese landen. De vakbonden in België moeten zich duidelijk bezinnen. Ze moeten eens kijken hoe ze kunnen meewerken, zodat er weer een economische dynamiek op gang komt. Ik zeg niet dat België de slechtste leerling van de klas is. En vakbonden zijn voor mij absoluut nodig voor een gezonde discussie. Maar in Duitsland, Frankrijk, en Nederland, voelen de vakbonden zich mee verantwoordelijk voor de toekomst van het bedrijf. Vanuit mijn ervaring zie ik hoe vakbonden in België niet of minder meedenken aan die toekomst. ”

 

Bron: Trends magazine